lördag 24 maj 2014

VILDA VÄSTERN I ORANGERIET...

Bygga citrusutställning var temat för dagen! Hela familjen samlades på Sofiero för att plantera, bygga och sätta upp. Vilken familj..döttrar, svärsöner, fyra barnbarn och Jananders, alla var dom där och det liknade mest tomtarnas verkstad. Ett träd skulle vi vara extra extra rädda om…min Bergamott med tre frukter på. Jo jo dom rök allihop och den skyldige var jag själv, så nu ska jag sy fast dem med ylletråd .
Igår landade alla mina Sicilianska växtkompisar i orangeriet på Sofiero. 12 sorters citrusträd. Den mest fachinerande av dem är kanske Cedron, som är en urfader till citronen som fanns redan vid vår tideräknings start.
Jag vill skapa en vacker oas med citrus, starka färger, dofter…som om en bit av Apulien hade flyttat in i orangeriet på Sofiero…vi får väl se vad det kan bli av detta…möjligheten att lära mera om citrus kommer naturligvis också att finnas.
Citruskram to all of you.

1 kommentar:

AK. Keramik Form-Design sa...

Så spännande med alla dessa olika citronträd.
Fniss.....sy fast med ylletråd, ja, vad gör man inte för sina träd.
Härligt med familjen som är med och hjälper, många kloka huvuden och armstyrka är inte fel :-)
Lycka till, ser fram emot och se resultatet, du kreativa kvinna får alltid till det sååå fint.
Kram
Annelie