söndag 22 mars 2015

LÄNGTAN TILL SÖDERN

...har sedan barndomen på 50-talet en inre ljuv känsla för "södern". Äldre damer som åkte till Italien och mötte våren och den blommande mimosan, sydfrukterna som kom med båtarna till hamnen i Helsingborg. Nykommet och ljuvligt. Här någonstans växte min fascination fram för södra Europa.
...och har man en inre vägvisare så hittar livet sina egna vägar. Att arbeta med handel med blommor, frukt och grönsaker i ett stort importföretag blev som en gåva för mitt sydländska sinne. Vid besök hos fruktodlare i Italien eller när man öppnade en hel lastbil med blommor...samma känsla av ljus, färg och energi.
... citron & timjan-butiken med import av sydländska träd kom mej sedan till mötes. Som om alla träden gjorde sitt bästa för att trivas här i nordens karga klimat. Mandel, aprikos och fikon. Citron, clementin och oliv....älskliga träd. Från Sicilien kom dom oftast.... När Sofiero så ville fylla sitt orangeri med klassiska citrusväxter så fick drömmen om södern blomma ut i en utställningen "Sommar med citrus" förra sommaren. En ynnest att en gång i livet få göra ett sådant jobb. Som om jag knöt ihop flera livstrådar...på Sofiero hade ju trädgårdsmästar-tösen från Allerum sprungit som barn, och nu fick jag fylla hela orangeriet med min sydländska dröm.
...i vinter fick vi då för första gången möjlighet att övervintra i varmare klimat. I Palma, på lagom avstånd för att familjen kunde besöka oss. Men för oss också lagom klimat-skillnad. Januari och februari som en enda lång vår. Friska och fulla av energi är vi nu tillbaka i kyligare Skåne. Nyvaknade citron & timjan-upplägget GOTT FRÅN SÖDEN är igång och igår hade vi premiär på Oxhallen. Nu importerar vi oljor, vinäger, mandel, oliver och andra godsaker från små producenter runt Medelhavet. Jag håller fortfarande på allt fylla på mitt inre sydländska rum... sydkram till er alla.

Inga kommentarer: